the Next web conference

  • warning: array_map() [function.array-map]: Argument #2 should be an array in /data/sites/web/datascapenl/www/modules/system/system.module on line 1015.
  • warning: array_keys() expects parameter 1 to be array, null given in /data/sites/web/datascapenl/www/includes/theme.inc on line 1817.
  • warning: Invalid argument supplied for foreach() in /data/sites/web/datascapenl/www/includes/theme.inc on line 1817.

Vorige week deelgenomen aan de Next Web Conference. Deze internationale conferentie in Amsterdam heeft als centrale vraag waar gaat het heen met internet? Sprekers die werkzaam zijn bij Amazon, Yahoo, Google, critici en jonge ondernemingen lieten zien waar ze nu mee bezig zijn en waar het toe gaat leiden. Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken, maar het is wel fascinerend om te zien waar de krachtenvelden plaatsvinden.

Sociale netwerksites

De sociale netwerksites zijn al niet meer weg te denken en je ziet talloze ondernemingen hierop inhaken met aanvullende functionaliteiten. Belangrijk voor de ontwikkelaars en discutabel voor de consument is dat netwerksites goed in staat zijn reclame-inkomsten te genereren omdat ze door de profielen van alles van de gebruikers weten (leeftijd, passies) en dus heel gerichte reclame kunnen tonen. Vergeet ook niet dat heel veel informatie op indirecte wijze beschikbaar komt. Al zet jij niet in je profiel dat je van voetbal houdt, als je vrienden van voetbal houden is de kans vrij groot dat ook jij van voetbal houdt.

Op dit moment stoomt Facebook door als de grootste sociale netwerksite. Ze kunnen een grote concurrent worden voor bijvoorbeeld video, want hoewel er veel video-aanbieders zijn, advertentie-inkomsten kunnen via Facebook beter binnenkomen door de afstemming op profielen.

Verdienmodellen

Het verdienmodel is op internet altijd het grote vraagstuk. Leuk idee, interessante ontwikkeling, maar waardoor wordt het geld verdient. Alle media-industrien zitten met deze vraag: film, games, softwarepakketten, video, kranten, tijdschriften, televisie, gaat allemaal over op internet. De bereidheid tot betalen neemt op alle branches verder af en de standaardvraag bij de presentaties was dan ook 'hoe is jullie verdienmodel'.
Er zijn een paar mogelijkheden voor verdienmodellen op deze conferentie kwamen we ze allemaal tegen: commissie ontvangen, advertenties, een gratis en een betaalde professionele versie, en verschillende b2b-modellen waarbij wordt afgenomen per datahoeveelheid.

Semantisch web

Sociale sites waarbij de gebruiker contentaanbieder is, wordt gezien als web 2.0. Een stap verder zou het 'semantisch web' zijn, een internet waarop alles 'duiding' heeft. Op deze conferentie was er nog weinig van te bespeuren en ook visies waartoe dit zou kunnen leiden ontbrak.

Ricardo Baeza-Yates van Yahoo liet Correlator zien waarbij metagegevens uit Wikipedia op verschillende wijzen geclusterd worden. Wellicht zijn er voorlopig nog teveel issues met semantisch web om tot commercieel interessante oplossingen te leiden. Een eerste stap wellicht naar het semantisch web is het aanbieden van metadata bij zoekresultaten. Hierdoor is het mogelijk bij foto's bijvoorbeeld juist op diversiteit te zoeken.

Mobiel

Waar metadata een hoge vlucht gaat nemen is geodata. Door het aanbieden van mobiele diensten wordt het steeds belangrijker lokale informatie te bieden. Geografische informatie wordt toegekend aan personen, reclame, foto's en video en mobiele toepassingen kan leiden tot lokaalweb, iets wat gemeenten en lokale bladen tot nu toe niet lukt. Ook voor reisbestemmingen zijn geodata interessant. Op deze conferentie zagen we presentaties van stadsguides, en persoonlijke trips, waarbij informatie gebruikt wordt van hotelsites en lonelyplanet.com.

Twitter

Twitter is het nu helemaal, iedereen op de conferentie loopt er mee weg. Waarom waarom. Het is niet bepaald hoogtechnologisch, maar wellicht schept het in een moderne behofte om je ideeen, gedachten, ongeordend kwijt te kunnen. Is het het einde van de blogs?

Volgens Matt Mullenweg van Wordpress niet. Mensen die twitteren sturen hun followers door naar blogs en andersom, dus het kan juist verkeer genereren, en je gedachten kwijt in 140 tekens, lukt niet. Een sterk concept van twitter is dat je followers hebt, en dat zou wel eens kunnen leiden tot veranderingen hoe de politiek te werk gaat.

Ik sprak Marc van de Put, werkzaam bij Buitenlandse Zaken, en sinds Maxime Verhagen twittert lijkt hij sympathie bij zowel links als rechts te kweken, iemand lijkt veel dichterbij.

Wat maakt Twitter tot een succes en blijven andere veelbelovende vernieuwingen achter, zoals videochat/beeldtelefoon wat al jaren gezien wordt als vervanging van spraaktelefonie, maar nooit doordringt, maar een antwoord ligt zeker in simplicity, volgens .... de kracht van veel internetsuccessen. Iedereen kan googlen, en iedereen kan twitteren.

Ook de iPod van Apple is een succes geworden door een heldere interface om je muziekcollectie te beheren, wat bij alle concurrerende muziekspelers niet lukte.
Toch blijft het de vraag of twitter geen hype is zoals Second Life.

Platform

Wat het systeem voor het is dat het een vrij open platform is, waardoor andere ontwikkelaars er op kunnen inhaken. 'Be a platform' is volgens verschillende sprekers van waaronder Werner Vogels van Amazone en Jeff Harvis erg belangrijk. Creëer een platform, een werkplek, een podium dat in een behoefte voorziet waarop gebruikers en bedrijven vrij aan de slag kunnen.

Googlisme

Hoe verandert Google de wereld. Internet verandert de wereld, sommige industrieën, zoals de platenindustrie, maar straks ook uitgeverijen en televisiemaatschappijen worden al compleet op hun kop gezet door internet. Het zorgt voor een andere wijze van hoe de maatschappij zich ordent en functioneert.

Men spreekt daarom ook van 'Googlisme'. Jeff Jarvis auteur van 'What would Google Do?' schetste daarop een antwoord.

Hij probeert de filosofie van de Googleproducten door te trekken naar andere industrien met de redenering wat als Google zich zou richten op die bedrijfstak, hoe zou Google dat doen? Als Google in de auto-industrie zou gaan, hoe zou zo'n auto tot stand komen?

Hoe zou een ontwerpproces van een auto eruit zien als iedereen via een wiki-systeem kan meebouwen aan het ontwerp van een auto, of feedback kan geven op bepaalde onderdelen. Hoe zou een restaurant werken waarbij de menukaart zich aanpast aan wat de bezoekers lekker vinden, dat je suggesties kan krijgen aan de hand van bezoekers die op jou lijken?