expedities in Deep web

Tot nu toe hebben zoekmachines nooit goed uit de voeten gekund met databases. Je kent ze wel, sites waarbij je eerst iets in moet voeren om vervolgens resultaten te krijgen. Het wordt veel gebruikt voor bibliotheken, maar ook voor vliegtickets, telefoongidsen en reisplanners.

Google en anderen gaan nu volgens de New York Times (23-2-2009, p B4) ook deze blinde vlek wegwerken. Ze willen dit doen door databases te gaan benaderen met willekeurige zoekwoorden. De resultaten die terugkomen bepalen de verdere zoekwoorden. Worden bijvoorbeeld resultaten teruggegeven op Rembrandt, dan is er kans dat het een database met kunstenaars betreft en worden meer namen van kunstenaars doorgegeven. Op deze manier kan tot 95% van een database geretourneerd worden en vindbaar worden.

Volgens de mensen achter deze systemen kan het zogenoemde deepweb veel nieuwe informatie opleveren. Er staan veel databases aangesloten op het web, met kwalitatief goede (gerubriceerde) informatie.

Omdat de informatie in databases goed gestructureerd is, kunnen eenvoudig verbanden gelegd worden, wat grote mogelijkheden biedt voor de realisatie van een semantisch web.